W pierwszej kolejności następuje weryfikacja wszystkich dokumentów oraz sytuacji kredytobiorcy. Poniżej zostaną przedstawione dokumenty, które są wymagane do sprawy sądowej, aby przygotować dokładnie pozew:

  • umowa kredytowa
  • aneksy do umowy (jeżeli zostały zawarte)
  • załączniki do umowy (jeżeli występują)
  • regulamin do umowy (jeżeli występuje)
  • odpis skrócony aktu małżeństwa (jeżeli zawarcie małżeństwa nastąpiło po zawarciu umowy kredytowej)
  • wyrok rozwodowy (jeżeli nastąpił rozwód w trakcie umowy kredytowej)
  • akt poświadczenia dziedziczenia, odpis aktu zgonu (jeżeli nastąpiła śmierć kredytobiorcy)

Następnym krokiem w sprawie jest pozyskanie zaświadczeń z banku, które trwa zazwyczaj od złożenia odpowiedniego wniosku około 2 miesiące.

Jeżeli bank utrudnia wydanie zaświadczeń sporządzamy reklamację na bezczynność banku wobec złożonego wniosku. Oczekujemy na odpowiedź około 1,5 miesiąca.

Po tym czasie, jeżeli bank nie wyda zaświadczeń składamy wniosek do Rzecznika Finansowego.

Po uzyskaniu zaświadczeń Analityk finansowy weryfikuje przedstawione przez bank zaświadczenia czy są kompletne oraz prawidłowe. Jeżeli nie są – składamy reklamację na błędne zaświadczenia.

Sporządzenie analizy do pozwu i reklamacji

Po uzyskaniu kompletu zaświadczeń analityk przystępuje do sporządzania dokładnej analizy do pozwu.

Kolejnym krokiem jest sporządzenie reklamacji z wezwaniem do zapłaty. W treści reklamacji wskazujemy, iż postanowienia w umowie są niedozwolone. Dodatkowo wzywamy bank do zapłaty kwoty wpłaconej do banku. Bank ma ustawowo 30 dni na odpowiedź na reklamację z wezwaniem do zapłaty od momentu doręczenia im takiego pisma.

W międzyczasie, gdy oczekujemy na odpowiedź banku sporządzamy pozew na podstawie zebranych dokumentów oraz analizy.

Po wpłynięciu odpowiedzi na reklamację analizujemy dokument, następnie zawieramy go w pozwie oraz dołączamy jako dowód w sprawie.

Ostatnim krokiem przed wysłaniem pozwu do sądu jest uiszczenie opłaty sądowej – najczęściej w tzw. „sprawach frankowych” opłata ta wynosi 1000 zł. Należy również uiścić opłatę skarbową od pełnomocnictwa do urzędu miasta w kwocie 17 zł od każdej osoby udzielającej pełnomocnictwa i za każdego z pełnomocników.